Anton was eind januari 1956 vierenveertig jaar oud
geworden. Er zal iemand gebeld hebben. Het ging niet goed met zijn moeder. Die
was inmiddels bijna tachtig jaar oud en bedlegerig. In haar schemerige kamer
brandde een zwak bovenlicht zonder kapje. Het bed was een hoog ledikant met
ijzeren spijlen. Het bed was kennelijk iets tekort want de voeten van oma
Helena staken bijna door de spijlen heen. Anton had een van zijn jongere
kinderen meegenomen (de auteur van dit blog) en die moest achter het bed vlak
bij die blauw dooraderde en vooral witte voeten wachten. Hij had de voeten goed
kunnen bestuderen, de teennagels waren donker bijna bruin/blauw gekleurd. Door
de spijlen van het bed kon hij vader zien. Het was voor het eerst dat de
vijfjarige zoon zijn vader had zien huilen. Vader maakte geen geluid. Zijn
winterjas was open en zijn sjaal hing los om zijn hals. Af en toe streek hij
door zijn haren. De moeder van de zoon fluisterde zachtjes en had schuin omhoog
naar haar jongste zoon gekeken. Licht verwijtend had haar stem geklonken. Haar
ogen waren wijd open geweest en hadden soms doordringend opgekeken.
Vader was ingehouden maar zichtbaar verdrietig. Helena van Wolferen is op vijf februari 1956 ingeslapen. Anton had altijd een bijzondere band met zijn moeder gehad. Zij was ook vaak een goed excuus geweest om vanuit Amsterdam en later vanuit Alkmaar bij haar op bezoek te gaan. Na haar overlijden was de enige vrouw in zijn leven Julie. En juist Julie begon zich na bijna tien jaar in Nederland mentaal los te maken van Anton. Zij was door haar werk buiten de deur kostwinster voor het gehele gezin geworden. Anton was doende met de opbouw van de kwekerij die in die periode nauwelijks iets opleverde. Uitstapjes maken zoals vroeger naar zijn moeder waren er niet meer bij. Hij was nu gebonden aan de kwekerij in opbouw en dat deed zijn humeur geen goed.
Vader was ingehouden maar zichtbaar verdrietig. Helena van Wolferen is op vijf februari 1956 ingeslapen. Anton had altijd een bijzondere band met zijn moeder gehad. Zij was ook vaak een goed excuus geweest om vanuit Amsterdam en later vanuit Alkmaar bij haar op bezoek te gaan. Na haar overlijden was de enige vrouw in zijn leven Julie. En juist Julie begon zich na bijna tien jaar in Nederland mentaal los te maken van Anton. Zij was door haar werk buiten de deur kostwinster voor het gehele gezin geworden. Anton was doende met de opbouw van de kwekerij die in die periode nauwelijks iets opleverde. Uitstapjes maken zoals vroeger naar zijn moeder waren er niet meer bij. Hij was nu gebonden aan de kwekerij in opbouw en dat deed zijn humeur geen goed.
Julie had in 1953 al voor huwelijkse voorwaarden gekozen
waardoor zij o.a. gerechtigd was om het Indische weduwepensioen voor haar twee
kinderen uit haar eerste huwelijk veilig te stellen. Anderzijds kon Anton zijn
eigen zaken behartigen zonder dat het op Julie verhaald kon worden. Een
verandering in de wet maakte het voor Julie vanaf
juni 1956 nog makkelijker om zelfstandig en zonder overleg met Anton
aankopen te doen. Dat wilde toen nog niet zeggen dat Julie volgens de wet aan
Anton geen ‘gehoorzaamheid was verschuldigd. Dát wetsartikel zou pas in 1971
uit het wetboek verdwijnen. Door haar werk op de drukkerij in Alkmaar en haar
financiële onafhankelijkheid werd Julie ook zakelijker en veranderde ook haar
kleding smaak. Voorheen had zij zich graag in Christian Dior achtige kleding
gehuld. Voor Julie betekende goed gekleed gaan ook een wapen tegen opmerkingen
en vooroordelen. Door haar kleine postuur en Indische uitstraling kreeg zij
voortdurend opmerkingen vanwege haar licht exotische uitstraling te horen. Men
kon aan Julie niet zien dat zij in 1956 al aan zeven kinderen het leven had
geschonken en zwanger was van het achtste kind. Het waren vaak ook seksueel
getinte opmerking die vermoedelijk te maken hadden met de hete verhalen over de
gewillige Indische meisjes die de uit Indonesië teruggekeerde soldaten en
mariniers aan hun in Nederland achtergebleven vrienden hadden verteld. Coco Chanel heeft Julie aan een nieuwe ‘power look’ geholpen. De strak afkledende
mantel pakjes leken haar een zakelijke en onafhankelijke uitstraling te geven.
Na de geboorte van haar negende kind kwam Julie tijdens de middagpauze op haar
oude damesfiets nog wel eens snel naar huis om de baby te voeden maar al snel
werd het kolfapparaat weer in gebruik genomen waardoor er altijd een serie
kleine flesjes met moedermelk op voorraad was.
Julie is rond 1950 sigaretten gaan roken en ook de
voeding voor de baby’s werd vanaf 1950 wat magerder of zat minder groeimiddel
in? De kinderen die vanaf 1951 zijn geboren werden steeds minder fors dan de
kinderen die tussen 1948 en 1950 zijn geboren. Vanaf 1954 duikt de gemiddelde
lengte van de kinderen die zijn geboren na nr. 6 uit 1951 met meer dan 10
centimeter naar beneden. In hoeverre de sigaretten en andere melk hier debet
aan zijn is een wetenschappelijke kwestie. Julie rookte tijdens de zwangerschappen
hooguit wat minder. Als Julie de patronen voor haar kleding op de eettafel
knipte was er altijd wel een asbak met een rokende Silky sigaret in de buurt. Haar laatste sigaretten zou Julie één dag voor haar
overlijden in 2001 roken. Zij merkte toen nog op dat zij er eigenlijk met roken
wilde stoppen. Ook Anton rookte maar in veel mindere mate dan Julie. Anton
snoepte vaker. Tijdens zijn werkzaamheden in de tuin stond er vaak een blik met
Alkmaarse Jodenkoeken in de buurt. Anton gebruikte
ook beendermeel als meststof voor de grote bloembakken en
in de vaste plantenkas. Vanaf 1956 werden er weer dochters geboren. Er waren
er pas twee naast de zes jongens. De in 1956 geboren dochter werd prompt naar
de overleden Helena genoemd. In de herfst van 1956 trokken zich donkere wolken
boven het politieke klimaat in Europa samen. In oktober 1956 lieten de Hongaren
merken dat zij genoeg hadden van de invloed van Rusland en trokken de straten
op om te protesteren. Opnieuw kregen de communisten in Nederland veel kritiek
te verduren omdat zij nu toch echt ongelijk leken te krijgen. De groot
afgedrukte foto’s in de Nederlandse kranten lieten veel beelden zien van een
door tanks kapot geschoten Boedapest en Anton zat dagelijks uren aan de radio
gekluisterd. In Anton was de oorlogswinter van 1944 nog steeds aanwezig.
Een factor waar Anton zeer aan moest wennen was het
groeiende bewustzijn van de oudere kinderen. Zij begonnen vragen te stellen en hun geheugen maakten combinatie gedachten. Vragen zoals: Papa zit er
beendermeel in de Jodenkoeken? Papa je hebt toch gezegd dat er zoveel Joden
zijn verdwenen, zitten die nu in de Jodenkoeken en zijn het hun beenderen die
in het meel zit? Als je met veel jonge kinderen aan tafel zit dan roept elke
vraag of antwoord een nieuwe vraag op. Mama waarom komen jij en oma uit Indië?
Waarom zijn jullie hier? Door al deze schijnbaar gewone vragen leerden de
kinderen ook de stemmingen van Anton en Julie kennen. Als Anton een goed humeur
had dan wilde hij wel antwoord geven maar als hij een slecht humeur had was het
‘koppen dicht’. Julie bleef altijd kalm en antwoordde meestal vriendelijk maar
kortaf waardoor je nog niets wist. De kinderen begonnen ook te lezen en
ondeugend te worden. Dat wil zeggen ‘plaatsvervangend ondeugend’ want de
streken die Kruimeltje en Pietje Bel
uithaalden die durfde je als kind in die jaren niet echt zelf uit te
halen. In het najaar van 1956 was de stemming van Anton niet best. De kwekerij
wilde niet goed lopen en het was kouder en er viel veel meer regen dan normaal. De
berichtgeving rond Prins Bernhard, die zijn positie weer wilde verstevigen op Paleis
Soestdijk speelde hij nu door via het Duitse magazine Der Spiegel. En de ruzie's tussen
Minister Luns en President Soekarno werden verdrongen door de nieuwsberichten over de
oprukkende Russen in Hongarije. Anton dacht en zei vaak dat het niet lang meer zou
duren voordat de 3de wereldoorlog zou uitbreken. Onbewust zal hij
deze stemming invloed gehad hebben op de algemene stemming in huis. Er waren
daarnaast voortdurend huislijke problemen op economisch vlak. Het huis werd daarom
spaarzaam belicht en er werd op de stookkosten bespaard waardoor het ook vaak
zeer koud was in de slaapkamers. Soms zo koud dat de ’s morgens vroeg de
vriesbloemen op de binnenkant van de ramen stonden en de waterkranen in
huis bevroren waren. Anton had het moeilijk met deze problemen en hij leek de
schuld te geven aan de communisten en de wereldpolitiek. De spanningen tussen Julie en Anton
konden flink oplopen en het was toen al opvallend dat Julie zich innerlijk
terugtrok en in een hoek van de kamer iets begon te naaien of te verstellen en
stil bleef. Het is een patroon wat zich tot begin jaren ’90 voort zou zetten.
Anton domineerde met zijn stemmingen de sfeer in huis en Julie bleef zoals gewoonlijk op de
achtergrond en zorgde voor inkomsten en maaltijden.
De moeder van Julie, Charlotte was inmiddels zestig jaar
oud geworden en kwam om de zoveel maanden voor enig tijd uit Den Haag over om
in huis te wonen en om mee te helpen met het huishouden. Slechts zelden spraken
Julie en Charlotte Maleis of Javaans met elkaar maar voor de kinderen was het
duidelijk dat die twee een ‘geheimtaal’ met elkaar spraken als het met name
over Anton of de twee oudste kinderen van Julie ging. Oma was streng en niet
altijd rechtvaardig. Zij had de neiging om de blonde kinderen liever te vinden
dan de donkere kinderen. Julie had dat best wel in de gaten en maakte dan
opmerkingen dat iedereen gelijk was. Pas veel later zou blijken dat Charlotte
haar voorkeuren voor wit en blond liet bepalen door een rassenvooroordeel wat
reeds lang geleden in het oude Indië aan haar was opgedrongen. Wit, blank en accentloos Nederlands praten was de enige goede weg naar maatschappelijk succes had zij in
het nonnenklooster geleerd waar zij als jong kind na het overlijden van haar
moeder was ondergebracht. De harde opvoedingstechniek van Charlotte was voor
Julie soms reden van felle kritiek op haar. Er ontstond dan ruzie en Charlotte
vertrok weer voor enige maanden naar haar zussen in Den Haag. Wat Charlotte
precies voor werk deed in Den Haag was onduidelijk. Zij hielp mee in
verschillende huishoudens, meestal bij Indische families maar echt stabiel werk
leek dat niet te zijn. Haar melancholische en dan weer soms iets te vrolijke
stemmingen maakte het voor de kinderen moeilijk om haar echt te leren kennen.
En waar was Opa? Dat was toch de vader van Julie?
1956 Alkmaar Jodenkoeken, Beendermeel en Kruimeltje
1956 De kinderen van Julie en Anton beginnen te lezen
1956 - Julie is schilderlessen gaan volgen -
een 'oefen portretje' van Julie met de schrijver
als 'zit toch eens stil' beweeglijk object
1956 - Julie maakte in een serie stillevens -
de flits van de camera zorgt voor te veel weerkaatsing
1956 - Bij Julie en Anton thuis was de sfeer gespannen.
Zou er weer oorlog komen?
1956 Prins Bernhard speelde het via Der Spiegel en Soekarno en Hirohito ontmoeten elkaar weer eens terwijl Minister Luns zich voor de Papoea's in Nieuw Guinea in blijft zetten. Nederland wilde ondanks felle weerstand uit Indonesië en andere landen Nieuw Guinea als koloniale achtertuin voor Nederland behouden.
1956 Julie rookte Silky
1956 Julie liet zich inspireren door Coco Chanel
1956 Coco en Julie hadden steeds meer met elkaar gemeen. Zelfstandigheid en roken
Coco Chanel met kunstenaar Salvador Dali
1956 Ook in Jakarta kleden de dames zich minder conservatief dan voorheen
1956 De Gadjah Mada Universiteit in Yogyakarta
wordt verbouwd
1956 Een Duitse oorlogsgevangene keert uit Rusland terug
en zijn dochter ontmoet voor de eerste keer haar vader
1956 Een kapot geschoten straat in Boedapest
1956 Er komt een vluchtelingenstroom uit Hongarije op gang.
Ook Nederland neemt vluchtelingen op.
1956 In Budapest wordt heftig tegen de Russen geprotesteerd.
Het zou echter niet altijd goed aflopen met de opstandelingen
die niet zouden vluchten
die niet zouden vluchten
1956 De kinderen van Anton en Julie zagen ook deze foto uit Boedapest.
Een triest kijkende jonge Hongaar met een geweer.
De winterse zomer van 1956
1956 De Ajam-affaire
1956 Terwijl Boedapest brandt dansen de communisten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten